T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / ESENYURT - Recep Tayyip Erdoğan Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi

REHBERLİK ÇALIŞMALARINA DAİR BİLGİLER

Lisede rehberlik çalışmaları nelerdir?

Lisede gerçekleştirilen psikolojik danışmanlık ve rehberlik çalışmalarını akademik, sosyal ve duygusal gelişime, ayrıca ailelere ve öğretmenlere yönelik çalışmalar başlıkları altında toplayabiliriz.

 

Lisede rehberlik çalışmaları başlığı altında ilk olarak “akademik gelişimi sağlamak adına yapılan çalışmalar”ı inceleyelim.

 

Lisemizde uygulanan yoğun akademik program kapsamında yapılan Deneme Sınavları’nın değerlendirilmesi rehber öğretmen tarafından her sınavdan sonra bireysel olarak yapılır. Bu değerlendirme öğrencinin hedefleri doğrultusunda açık bir şekilde ele alınarak aile ve öğrenci ile paylaşılır. Sınav sonuçlarının değerlendirilmesiyle birlikte öğrencinin eksik kazanımları belirlenerek etüt ve bire bir derslerle destek sağlanır. Öğrencinin akademik gelişimini etüt ve bire bir derslerle desteklemenin yanı sıra

 

*Bireysel ders çalışma programı

 

* “Hangi ders nasıl çalışılır?” sunumu

 

* “Test çözme teknikleri” sunumu

 

* Çalışma davranışları ölçeği

 

* Dikkat testi

 

* Meslek envanteri

 

* Problem çözme becerileri ölçeği

 

gibi bireysel ya da grup çalışmalarıyla desteklenir.

 

Lisede rehberlik çalışmaları başlığı altında ikinci olarak “sosyal ve duygusal alanda yapılan çalışmalar”ı inceleyelim.

 

Ergenlik döneminin en yoğun yaşandığı lise yıllarında öğrencilerin okul ve aile içinde daha iyi anlaşıldıklarını hissetmeleri onların duygu durumlarını stabil hale getirmelerini sağlar. Rehberlik servisi öğrencilerle yaş gruplarını göz önünde bulundurarak ihtiyaçlarına yönelik çalışmalar yapar. Bu çalışmaları şöyle maddeleyebiliriz:

 

* Akran zorbalığı

 

* Aile içi iletişim

 

* Beden algısı

 

* Ekran kullanımı

 

* Öfke kontrolu

 

* Dijital bağımlılık

 

* Siber zorbalık

 

* Okula uyum

 

* Tercih süreci

 

* Alan seçimi

 

* Meslek seçimi

 

* Motivasyon  

 

Bu grup çalışmalarının yanı sıra 15-20 günlük periyodlarla yapılan bireysel rehberlik görüşmeleri ile de öğrencinin gelişimi ve duygusal durumu izlenir ve gerekli adımlar atılır.

 

Aile ile yapılan rehberlik çalışmaları

Ergen ebeveyni olmak, öğrencinin yetişkinliğe geçiş aşamasına tanıklık etmek aile için oldukça zor ve hassas bir süreçtir. Bu süreçte ailenin neyle karşılaşacağını bilmesi, çocuğuyla kuracağı iletişimi yönetebilmesi, nasıl davranacağını bilemesi gelecekte çocuğuyla kuracağı iletişim açısından çok kıymetlidir. Rehberlik servisi bu konuda öğrenciye destek olduğu kadar, ailesine de destek olur ve sürece hazırlar. Bu anlamda yapılan bireysel aile görüşmeleri, aylık veli sunumları velilerimizi bu sürece hazırlamaktadır.

 

Lise döneminde velilerimizin akademik anlamda da takip etmesi gereken birçok farklı kalem vardır. Artık öğrencisi yetişkin olma yolunda ilerlerken daha az paylaşımda bulunur, dersleriyle, okulla ilgili konuşmak istemez, sınavlara hazırlanırken ailesinden destek almak istemez. Rehberlik servisi velilere bu süreçlerle ilgili de bilgilendirme yapar. Buradaki konu başlıkları şöyle maddelenebilir:

 

Ergen ebeyevni olmak

Aile içi iletişim

Z kuşağı ile anlaşmak

Ergenlerde madde kullanımı

YKS, TYT, AYT nedir? Puan türleri nelerdir?

Devamsızlık

Deneme Sınavları sonuçları

Ödev kontrolu

Öğretmenler ile yapılan rehberlik çalışmaları

Gün içinde öğrenciler ailelerinden çok öğretmenleriyle zaman geçirmektedir. Öğretmenlerin öğrencilerinin akademik ve sosyal – duygusal durumlarına hakim olmaları hem bu alanlarda gelişmelerine katkı sağlar hem de onlarla kuracakları diyaloğu güçlendirir. Bu durumda özellikle mentör öğretmen olmak üzere öğretmenlerin rehberlik servisi ile iş birliği ve iletişim halinde olması şarttır.

 

Bu iletişim ve iş birliğinin sağlanması için rehberlik servisi tarafından yapılan çalışmalar şöyle maddelenebilir:

 

“Mentörlük nedir? Nasıl yapılmalıdır?”   

Belirli periyodlarla yapılan rehber – mentör – öğretmen görüşmeleri ve bu görüşmelerde öğrencilerin akademik durumlarının değerlendirilmesi.

Yılda iki kez tüm öğretmenlerle yapılan öğrencilerin akademik ve davranışsal sürecinin bireysel olarak değerlendirildiği toplantılar.

Haftalık sınav sonucu paylaşımı.

Bütün bu çalışmaları değerlendirdiğimizde rehberlik servisinin öğrencinin mutlu ve başarılı bir lise hayatının olması için çalıştığını ve öğrencinin güvenli kalesi olduğunu söyleyebiliriz.

26-04-2024

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 26.04.2024 - Güncelleme: 26.04.2024 13:14 - Görüntülenme: 15
  Beğen | 0  kişi beğendi